Nederlanders nog weinig bekend met ‘open banking’

Nederland staat bekend om zijn vernieuwingszin, maar scoort slecht op het gebied van bancaire vernieuwing. Nederlanders willen hun data namelijk niet delen met techbedrijven.

Dat staat te lezen in een deze week gepubliceerd onderzoek van consultant EY naar ‘open banking’ – de ontwikkeling waarbij banken hun data, met toestemming van de consument, openstellen voor derden. Open banking is beter bekend als de Europese betaalrichtlijn PSD2.

Britten meest innovatief
EY keek naar in hoeverre toezichthouder, maatschappij en consument vernieuwing omarmen. Nederland staat in de onderste regionen van de ranglijst van tien landen en laat alleen Duitsland, Spanje en Canada achter zich. De lijst wordt aangevoerd door het Verenigd Koninkrijk, dat met een eigen variant en opzet van PSD2, anders dan op het Europese vasteland, een gestroomlijnd proces had naar een open bankenstructuur.

Brexit helpt Britten aan voorsprong in Europese betaalmarkt
De Britten dwongen bijvoorbeeld alleen de grootste banken om hun data open te stellen, en er werd een standaard opgesteld voor de wijze waarop technologiebedrijven toegang moesten krijgen tot die data. De spelregels waren vanaf het eerste moment duidelijk en dat trok niet alleen technologiebedrijven aan, maar was ook aantrekkelijk voor banken die niet bij het project betrokken waren. In Europa is iedere instantie voor zich op zoek naar de juiste aanpak van PSD2. De nummer twee van de lijst is China, dat vooral goed scoort omdat de toezichthouders zich terughoudend opstellen, en pas ingrijpen als het misgaat.

Onwetendheid
Nederland scoort overall zeer matig. Slechts een vijfde (18%) van de Nederlanders is bereid om zijn betaaldata open te stellen voor technologiebedrijven als dat tot betere dienstverlening leidt. We zijn daarmee de hekkensluiter van de index van EY. ‘Het is deels onwetendheid over de mogelijkheden die open banking biedt’, zegt Jeroen van der Kroft, PSD2-expert bij EY. ‘Maar het gaat ook over opvoeding en ervaring. In landen als het Verenigd Koninkrijk, China en de Verenigde Staten zijn consumenten gewend aan het delen van financiële data met derden.’

EY verwacht dat onze terughoudendheid kwestie van tijd is. De bereidheid om nieuwe ontwikkelingen te adopteren is relatief hoog, aldus het onderzoek. Daarbij keken de onderzoekers onder meer naar de populariteit van internetbankieren en contactloos betalen.

Ook het feit dat PSD2 in Nederland nog altijd niet in wetgeving gegoten is, helpt niet mee bij voor het vertrouwen in de nieuwe betaalrichtlijn. Van der Kroft: ‘Het is aan fintechbedrijven en financiële instellingen om diensten te ontwikkelen waardoor het interessant wordt om data te delen. Niet iets marginaals, maar een echte verandering ten opzichte van wat ze nu kunnen krijgen.’

Bron: FD d.d. 28-1-2019